Czego szukam na rynku pracy?

Wyobraź sobie, że jesteś w posiadaniu magicznej szklanej kuli, która pokaże Ci Twoją zawodową przyszłość.

Co w niej widzisz?

Do czego chcesz dążyć?

Jaki zawód wykonujesz w wizji Twojej kuli?

W jakich barwach widzisz swoją przyszłość zawodową?

Czy jest ona odległa, czy bliska?

Zastanów się, czy właśnie tego szukasz na rynku pracy?

W tym miejscu możesz zaplanować swój rozwój w wymarzonym zawodzie, pamiętając o tym, aby cel był nie tylko dla Ciebie atrakcyjny, ale również możliwy do osiągnięcia. Wyznacz termin realizacji celu, zaplanuj działania i buduj swoją motywację oraz konsekwencję w dążeniu do celu.

Taka forma planowania kariery zawodowej może byłaby najprostsza, jednak pamiętaj o tym, że planując własny rozwój zawodowy musisz zdawać sobie sprawę z własnych zasobów i predyspozycji. One doprowadzą Cię do wiedzy o wymarzonym zawodzie. Wiedza o sobie i swoich możliwościach może okazać się kluczowa, by sprawie funkcjonować na rynku pracy i wybrać zawód, który będzie nie tylko profesją, ale również Twoją pasją.

Suma wiedzy o sobie samym i Twoim doświadczeniu w połączeniu z wiedzą o rynku pracy pozwoli Ci na określenie Twojego celu zawodowego. Ważne, aby takie rozważania stały się dla Ciebie inspiracją do własnej zmiany oraz motywacją do dalszych działań i rozwoju zawodowego.

Jak zatem dokonać bilansu własnych kompetencji i potrzeb, aby określić to, czego szukasz na rynku pracy?

To dość proste!

Skup się na pięciu obszarach, które doprowadzą Cię do Twojego wymarzonego celu zawodowego:

  • wartości – określ to, co jest dla Ciebie najważniejsze, jakie wartości wyznajesz, jakimi zasadami kierujesz się w życiu i pracy?
  • zainteresowania – co lubisz robić, co Cię motywuje do działania, jakie umiejętności wykorzystujesz do realizacji Twoich zainteresowań?
  • umiejętności – określ, co potrafisz robić, w jakich zadaniach i czynnościach jesteś najlepszy? Weź tutaj pod uwagę również Twoje poprzednie miejsca pracy i określ, jakie kluczowe kompetencje mógłbyś wykorzystać w nowym zawodzie?
  • kwalifikacje – jakie posiadasz wykształcenie, jakie programy komputerowe obsługujesz, jakie znasz języki obce, czy posiadasz jakieś certyfikaty potwierdzające Twoje umiejętności?
  • środowisko pracy – w jakim środowisku pracy chciałbyś pracować, czy wolisz podejmować decyzje samodzielnie czy wolisz, gdy inni podejmują je za Ciebie, co Cię motywuje do pracy, czy preferujesz pracę zespołową, w kontakcie z innymi czy zadania samodzielne, itp.?

Posiadając wiedzę o sobie w powyższych obszarach spróbuj dopasować różne zawody, to Twoich zasobów i potrzeb. Przejrzyj oferty pacy w Twojej najbliższej okolicy, aby sprawdzić, o jakie stanowiska pracy możesz się ubiegać, posiadając Twoje kompetencje. Możesz skorzystać z zasobów internetowych czy opisów zawodów, aby dokonać researchu interesujących Cię profesji. Miej również otwarty umysł na doświadczenia i sugestie ze strony innych. Nie bez znaczenia jest również pozytywne nastawienie. Jest one podstawą powodzenia w każdej dziedzinie naszego życia, również tej zawodowej.

 

Julia Sztyk

Doradca zawodowy, trener, szkoleniowiec

Autorka bloga www.profesjonalny-doradca-zawodowy.blogspot.com

Facebook https://www.facebook.com/profile.php?id=100063069919715

Do góry